Folkeliggjøring av aksjehandel

Det var ikke bare korona som ble pratet om i 2020, det ble også året hvor mange flere enn normalt leste om aksjemarkedet. Der aksjer tradisjonelt har vært et anliggende for hvite menn i dyre dresser, har stadig flere grupper begynt å interessere seg for denne måten å investere store og små pengesummer på.

Den såkalte Gamestop-saken fikk mye oppmerksomhet internasjonalt, hvor en stor gruppe Reddit-brukere gikk sammen for å få opp kursen til kjeden Gamestop, til hedgefondenes store frustrasjon. Mange var imponerte over hvordan en gjeng med vanlige mennesker samlet seg for å konkurrere mot storkapitalen, mens andre mente stuntet viste akkurat hvor meningsløst aksjemarkedet egentlig er.

Argumentene er mange for hvorfor det er viktig at det finnes et mangfold også blant personer som kjøper aksjer, all den tid disse er med på å forme bildet av hvilke bedrifter og produkter vi tror på for framtiden. Rekordmange kvinner kjøpte aksjer i 2020, og stadig flere aktører er opptatte av å gjøre aksjeråd tilgjengelige gjennom sosiale medier som Instagram, TikTok og lignende. Budskapene er blant annet at man ikke trenger å være rik eller en ekspert for å kunne gjøre gode valg med aksjer, hvis man tilegner seg kunnskapen så kan man også se små summer vokse seg større.

I denne ånden lanserte Dagens Næringsliv Fantasyfond i 2020, et aksjespill hvor man ikke satser virkelige penger, men virtuelle penger som om man var en investor. Man kan spille alene eller lage en liga med venner, og den som har fått den største virtuelle gevinsten på slutten av spillet, vinner 100 000 kr (i virkelige penger) den 28. mai. Årets runde av spillet starter opp i dag, siste frist for å melde seg på er 14. mai.

Tekst: Bianca Bernhoft Løkkeberg

Bilde: Austin Distel, Unsplash

Bildebeskrivelse: Vi ser en hånd som holder en smarttelefon, og på skjermen ser vi en grønn graf som peker oppover på en hvit bakgrunn.